Rodzaje gier planszowych jakie możesz napotkać podczas swojej wędrówki, czyli krótki przewodnik cz.2.

 

Kontynuujemy dziś drogi wędrowcze naszą wspólną podróż po podstawowych zagadnieniach związanych z grami planszowymi. Jako, że jest to już nasze drugie spotkanie wstęp naznaczę jedynie marginalnie. Gdybyś jakimś przypadkiem ominął cz.1 i wstęp to odsyłam 👉KLIK.

 

Gry familijne

Na pierwszy ogień rzucam gry familijne. Nie będę zbytnio odkrywczy, jeśli powiem Ci, że charakteryzują się tym, że mogą w nie grać (teoretycznie) wszyscy niezależnie od wieku. Z założenia te gry powinny łączyć przedstawicieli różnych pokoleń. Z moich obserwacji wynika, że jedną z głównych cech tych gier jest względna losowość. Pozwala ona wyrównać szanse pomiędzy bardziej doświadczonymi życiowo i intelektualnie, a tymi z minimalnie mniejszym doświadczeniem.

Pierwsza gra jaka mi przychodzi do głowy z tej kategorii to Pędzące żółwie (polskie wydanie – Egmont, autor Reiner Knizia).

W grze – w dość zabawny, lecz nie infantylny sposób – ścigamy się żółwiami.

Kolejna godna polecenia gra to Draftozaur (polskie wydane – Nasza Księgarnia, autor Antoine Bauza).

Gry z tej kategorii pomagają integrować pokolenia i mogą być świetnym uzupełnieniem czasu podczas spotkań rodzinnych.

Gra draftozaur gdzie dinozaury wedruja sobie po planszy

Gry imprezowe

Myślę, że teraz płynnie można przejść do gier imprezowych. Charakteryzują się one prostymi zasadami i niskim progiem wejścia (do przyswojenia w kilka minut). Nadrzędną misją gier tego rodzaju jest urozmaicenie spotkań towarzyskich oraz rodzinnych. W założeniu może w nie zagrać znaczna ilość osób, dostarczając dużo śmiechu i radości (przynajmniej taki jest ich cel 😉).

Pierwsza gra, o której pomyślałem to Dixit lub Dixit Odyseja (polskie wydanie – Rebel, autor Jean Louis Roubira).

Jest to pięknie ilustrowana gra, w którą może grać każdy. Bo jedyne co trzeba mieć to bujna wyobraźnia.

Kolejna gra, którą z całą odpowiedzialnością mogę polecić to Tajniacy (polskie wydanie – Rebel, autor Vlaada Chvati).

Możecie też trafić na inne warianty tej gry jak Tajniacy: bez cenzury (wersja dla pełnoletnich graczy), Tajniacy: Obrazki, Tajniacy: Duet, Tajnacy: Disney czy Tajniacy XXL (to te wydane w Polsce). A z tych niewydanych (jeszcze) w naszym kraju mamy Tajniacy: Harry Potter, Tajniacy: Marvel czy Tajniacy: The Simpsons. Jak widzicie ilość różnych wersji może świadczyć, że gra cieszy się dużym zainteresowaniem.

Gra Dixit z dodatkami i kartami

 

Gry strategiczne

Kolejna kategoria gier, które możesz spotkać podczas swojej wędrówki, to gry strategiczne. Co do zasady gry te charakteryzują się tym, iż wygrana w mniejszym stopniu zależy od losu (np. rzutu kostką), a w zdecydowanie większym od planowania (czyli zakładania celów). Duże znaczenie ma także wiedza, no ale przede wszystkim liczy się strategia (sposoby dążenia do celów). Zazwyczaj są to cięższe gry, wymagające minimalnego obycia w tym magicznym świecie.

Pierwsza, która przychodzi mi do głowy i którą zdecydowanie mogę polecić to Small World (polskie wydanie Rebel, autor Philippe Keyaerts).

W tej grze – jak sama nazwa wskazuje – w zbyt małym świecie musicie „przepychać” się swoją nacją na różne terytoria wypierając z nich nacje przeciwnika. Na rynku polskim możesz spotkać się z kilkoma wariantami tej gry, jak Small World of Warcraft lub Small World: Podziemia. Na rynku dostępne są także różne dodatki: Small World: Podniebne Wyspy czy Small World: Świat Rzek.

Smallworld-okladka i plansza w tle inne z tej grupy Podziemia i WarCraft

Inną bardzo ciekawą grą jaką mogę Ci polecić drogi wędrowcze jest gra Root (polskie wydanie – Portal Games, autor Cole Wehrle).

Gra Root opowiada o wojnie uroczych zwierzątek o władzę nad Leśnogrodem. Jak dotychczas w naszym rodzimym języku ukazał się jeden dodatek Root: Plemiona Rzeczne. Jednak wydawnictwo Portal Games zapowiedziało na ten rok (2021) cztery kolejne dodatki: Talia Banitów i Partyzantów, The Vagabond (małe dodatki) oraz The Clockwork Expansion, The Underworld Expansion (duże dodatki).

Elementy z gry Root zorganizowaly sie i poszly protestowac

 

Gry wojenne i historyczne

Gry wojenne i często idące z nimi w parze gry historyczne (choć nie jest to zasadą np. A Song Of Ice & Fire gra wojenna (bitewna) osadzona w świecie Gry o Tron) – są to gry stanowiące symulację/odtworzenie bitwy lub wojny. Często odzwierciedlają prawdziwe zmagania znane nam z bliższej lub dalszej historii. Armie, którymi posługują się gracze, reprezentowane są przez figurki lub żetony.

Pośród ogromu gier wojennych chciałbym Ci polecić drogi wędrowcze grę Nieustraszeni Normandia (polskie wydanie Ogry Games, autor Trevor Benjamin i David Thompson).

 

W powyższej grze, przy pomocy budowanych talii możesz rozegrać kampanie wojenną osadzoną w okresie II Wojny światowej. Gra jest przeznaczona dla dwóch graczy. Jeden wciela się w aliantów, a drugi w Niemców i ich sojuszników.

Gra Nieustraszeni widok na elementy gry

Inną bardzo ciekawą grą wojenną jest gra polskich twórców U-Boot gra planszowa (polskie wydanie Phalanx Game, autor Bartosz Pluta i Artur Salwarowski).

Jest to gra kooperacyjna (wszyscy współpracujemy, aby osiągnąć postawiony przed nami cel). Wcielamy się w niej w załogę okrętu podwodnego. Odgrywając nasze role (mechanika, nawigatora, kapitana czy pierwszego oficera) realizujemy przydzielone misje. Bardzo ciekawym dodatkiem do tej gry jest wspierająca nas aplikacja. Zdaję sobie sprawę, że jest grupa graczy, która nie dopuszcza do siebie myśli, aby gry planszowe wspomagane były mobilnie, ale moim zdaniem, czasem jest to bardzo pomocne.

Gra U Boot elementy gry rozlozone na stole

Gry ekonomiczne

Następnie drogi wędrowcze przeskakujemy do innego rodzaju gier jakimi są gry ekonomiczne. Najprościej ujął to pewien mędrzec, którego napotkałem w tunelach Morii gdy rzekł, że są to gry gdzie czynnik ekonomiczny jest ważniejszy od każdego innego czynnika (w szczególności strategii) i to on decyduje o punktach zwycięstwa.

Wśród przykładowych gier mogę polecić jedną z moich ulubionych gier Puerto Rico (polskie wydanie Lacerta, autor Andreas Seyfarth – obecnie na rynku można nabyć trzecią jej edycję).

W grze możesz wcielić się w kilka postaci (zamiennie na rundę) m. in. w kapitana, plantatora, kupca, zarządcę. Musisz odpowiednio planować rozwój swojej wyspy tak, aby produkować, budować i odpowiednio sprzedawać, a na koniec zdobywać za te akcje punkty zwycięstwa – niemal jak w życiu.

Inną grą o jakiej z czystym sumieniem mogę wspomnieć drogi wędrowcze jest Le Havre (polskie wydanie tak się akurat trafia, że znów Lacerta, autor (jeden z moich ulubionych Uwe Rosenberg).

Jest to gra, która swoją nazwę wzięła od miasta w północnej Francji. Jeśli lubisz zarządzać to dobrze trafiłeś. A jeśli lubisz zarządzać portem, budować statki oraz wznosić budynki i z nich korzystać, to trafiłeś jeszcze lepiej. Do tego zbierasz dobra i przeprowadzasz akcje (to tak w bardzo uproszczonym skrócie). Nie można też zapomnieć o karmieniu swoich robotników.

Gry Puerto Ricko i La Havre jedna rozpakowana i prezentuje elementy

 

Gry przygodowe

Gry przygodowesą to gry, w których niezwykłe wydarzenia sprawiają, że podczas wędrówki po planszy (albo kartach) możemy poczuć się jak ktoś zupełnie wyjątkowy. Często porównywane do gier RPG lub komputerowych. Może się zdarzyć, że podczas takiej wędrówki rozwijamy naszą postać, spotykamy różne stwory, potwory, przyjaciół i tak zwanych NPC (non-player charakter).

Jako propozycję gry przygodowej drogi wędrowcze wskazuję Ci grę Nemesis (polskie wydanie Rebel i Awaken Realms, autor też polski 😉 – Adam Kawapiński).

Jest to gra, w której wcielamy się w członków załogi statku kosmicznego zmierzającego w kierunku Ziemi … Jednak nie wszystko idzie tak, jak byśmy sobie tego życzyli. Jak się okazuje nie jesteśmy sami … Jest to gra pełna trudnych decyzji, zdrady oraz niebezpiecznych spotkań, a przede wszystkim przygody.

Rodzina gier Nemesis rozne pudelka

Kolejną grą o której zamierzam wspomnieć drogi wędrowcze jest Descent: Wędrówki w Mroku 2. Edycja (polskie wydanie Galakta, autorzy – Daniel Clark, Corey Konieczka, Adam Sadler i Kevin Wilson).

Gra ta zabierze cię na epicką przygodę, gdzie jako waleczny bohater będziesz eksploatował podziemia, ubijał krwiożercze potwory, zdobywał magiczne relikty. Niestety, ale gra ta jest praktycznie nie do kupienia, a jeżeli pojawi się w sprzedaży to osiąga astronomiczne kwoty. Jednak, jeśli zainteresował Cię ten tytuł to spieszę donieść, że na sierpień 2021 wydawnictwo Rebel zapowiedziało wydanie nowej odsłony tej gry pt. Descent: Legendy Mroku (tylko cena wciąż … zastanawia 😉).

Figurki z gry nemesis

 

Gry fantasy

Gry fantasy – najkrócej mogę rzec, że są to gry których akcja toczy się w świecie rządzonym prawami magii, a dodatkowo czasem i miecza. Osadzone są we wcześniej wykreowanych światach, takich jak Władca Pierścieni, Świat Dysku, Cymerii lub w światach autorskich stworzonych na potrzeby danej gry.

Pośród licznych opcji wyboru drogi wędrowcze z całą odpowiedzialnością mogę polecić genialną i przepiękną grę Everdell  (polskie wydanie Rebel, autor- James A. Wilson).

Jest to bardzo przyjemna gra gdzie wysyłasz swoich pracowników (mieszkańców magicznego lasu) do realizacji zadań i pozyskiwania zasobów. Myślę, że żaden z moich kompanów z załogi Punktu Zwycięstwa nie odmówi partyjki w tę grę i liczę, że kiedyś spotkamy się nad jej planszą (a raczej konarami drzewka).

Gra Everdell drzewko i plansza

Inną grą, którą chciałbym Cię zainteresować jest Sword & Sorcery: Nieśmiertelne dusze (polski wydanie Galakta, autorzy: Simone Romano i Nunzio Surace).

W grze tej bohaterowie zostają wyrywani z objęć śmierci, aby walczyć ze złem jako nieśmiertelne dusze w świecie pełnym magii, potężnych artefaktów i straszliwych potworów.

Sword and Sorcery gra figurkowa z polamlowana figurka i nie

 

Gry kooperacyjne

Kolejny rodzaj gier jakie chce Ci przybliżyć drogi wędrowcze to gry kooperacyjne (oraz gry semi kooperacyjne). W grach tych gracze muszą działać wspólnie i w porozumieniu aby osiągnąć postawione przed nimi cele. Czasem, zdarza się tak, że jedna grupa graczy gra przeciwko innej albo wszyscy graja wspólnie, tyle, żę pośród graczy może czaić się zdrajca (i to są te semi kooperacje).

Jako przykład gry kooperacyjnej bez zastanowienia … podaję Posiadłość Szaleństwa: druga edycja (polskie wydanie – Galakta, autor Nikki Valens).

Podczas rozgrywki gracze wcielają się w badaczy i eksplorują mroczne zakamarki nawiedzonych posiadłości Arkham oraz innych miejsc rodem z prozy Lovercrafta wspólnie stawiając czoła przedwiecznemu i jego kultystom. Do gry niezbędna jest aplikacja i moim zdaniem jest to bardzo dobre rozwiązanie.

Jako przykład gry semi-kooperacyjnej wskazuję Narcos: gra planszowa  (polskie wydanie Portal Games, autorzy Fel Barros i Renato Silva Sasdelli).

I tak, dobrze myślisz, jest to gra oparta na popularnym serialu opowiadającym historię kolumbijskiego barona narkotykowego. W grze tej jeden z graczy wciela się w organizację przestępczą należącą do El Patron, pozostali gracze kontrolują cztery frakcje, których głównym zadaniem jest go schwytać.

Gra Narcos wraz z plansza i schematem

 

I w tym miejscu zakończę na dziś, następnym razem przybliżę Ci co to są gry karciane, logiczne. Czym się różni „ameri” od „euro”. Jak rozbudzić wyobraźnię grami RPG i dlaczego w „filerki” zagrasz maksymalnie w 15 minut.

 

Konrad (więcej o mnie 👉KLIK)

 

Loading spinner